Veel gestelde vragen

1. Waar moet ik op letten bij het uitzoeken van een weddingplanner?

Weddingplanner & ambtenaar

Er zijn meerdere weddingplanners die bruiloften in Zuid-Afrika aanbieden. Echter is er geen enkel andere weddingplanner die zich fulltime bezig houdt met bruiloften in Zuid-Afrika. Daarnaast is het papierwerk in Zuid-Afrika super ingewikkeld en voor velen niet meer te doen. Er zijn nog een paar trouwambtenaren in Zuid-Afrika die het op de oude manier doen, maar de meeste ambtenaren geven aan dat zij het papierwerk niet meer willen doen voor buitenlandse bruiloften. Uiteraard kan ik het papierwerk wel voor jullie regelen!

Indien jullie via een andere weddingplanner in Zuid-Afrika trouwen of als jullie zelf contact hebben opgenomen met een trouwambtenaar in Zuid-Afrika,  vraag dan of ze direct contact hebben met Home Affairs Pretoria en of ze te allen tijde weten waar jullie papieren zijn. Als dat niet het geval is, doe het dan niet! De gevolgen voor jullie zijn heel erg groot, zie vraag 7.

Ervaring

Een ander aspect waar jullie op moeten letten is de ervaring. Er komen steeds meer weddingplanners die gespecialiseerd zijn in bruiloften in Nederland, maar het leuk vinden om dit ook in het buitenland te doen. Voor veel landen is dat wellicht geen probleem, maar voor Zuid-Afrika is dat wel een ander verhaal. Ik ben heel veel tijd en geld kwijt om er voor te zorgen dat ik precies op de hoogte ben van de laatste regels, wetgeving, eisen en ik weet precies wat wel en niet kan. En met ruim 195 georganiseerde bruiloften in Zuid-Afrika, weten jullie ook zeker dat we op (vrijwel) alles zijn voorbereid. Maar het blijft Afrika 😉

Alles laten regelen

Omdat ik alles juridisch, belastingtechnisch, garantietechnisch en verzekeringstechnisch goed heb geregeld, kan ik jullie een totaalpakket aanbieden. Jullie krijgen van mij 1 factuur met daarop alle kosten zoals de ambtenaar, accommodatie, weddingfee, fotograaf, videograaf, mijn tarief et cetera. Jullie mogen de Zuid-Afrikaanse Randen aan mij in één keer betalen om zo maar 1x bankkosten (gemiddeld € 15) te betalen. En ik heb vaak speciale betalingsregelingen met iedereen, zodat jullie zo laat mogelijk betalen. Ik maak vervolgens aan alle partijen de betreffende aanbetaling over en vlak voor jullie bruiloft betaal ik iedereen de andere helft. Dit bespaart jullie minstens 8x € 15 = € 120 aan bankkosten.

Vervolgens regel ik de betalingen, de communicatie en ik overleg met iedereen over hoe ze jullie bruiloft kunnen omtoveren tot de bruiloft van jullie dromen. Dit scheelt jullie heel veel werk.

Garantiefonds

Ik ben aangesloten bij een garantiefonds. Hierdoor lopen jullie geen risico indien ik failliet zou gaan. Jullie reissom is verzekerd. Dus ook de accommodatie, aangezien jullie die via mij betalen! Het is altijd slimmer om een accommodatie te boeken via een bij een garantiefonds aangesloten Nederlands bedrijf, dan direct bij de accommodatie te boeken.

Kosten

Veel weddingplanners vragen een uurtarief van € 50 – € 80 per uur.  Mij tarief ligt gemiddeld rond de € 13,50 per uur. Ik hoef er niet rijk van te worden. Het is zo lang mijn droom geweest om bruiloften in Zuid-Afrika te organiseren, dus het is meer een 50 urige hobbyweek 😉

Het regelen van een bruiloft kost echt heel veel tijd. Zelfs de meeste simpele bruiloft kost minimaal 70 uur en meestal loopt het wel tegen de 100 uur (of ver daar boven). Een gemiddelde weddingplanner zal wellicht niet ieder uur doorberekenen, maar de prijs loopt wel heel snel op (soms zelfs wel € 8.500, exclusief de vlucht en het verblijf van de weddingplanner).

Omdat ik met een vast tarief werk, inclusief een goede en betrouwbare ambtenaar (en eventueel het papierwerk), weten jullie precies waar jullie aan toe zijn. Jullie mogen mij altijd bellen, mailen, WhatsAppen, Skypen of wat jullie handig vinden. Jullie hoeven niet bang te zijn dat ik de tijd bij ga houden. Jullie kunnen echt onbeperkt alles vragen wat jullie willen. Dat kost niks extra’s en zit bij de prijs inbegrepen!

Weddingplanner mee naar Zuid-Afrika?

Natuurlijk is het hartstikke leuk voor een weddingplanner om op jullie kosten naar Zuid-Afrika te vliegen, in een door jullie betaalde huurauto te rijden en op jullie kosten in Zuid-Afrika te overnachten en eten. En ik begrijp dat dat nodig is als je niet met de juiste personen in Zuid-Afrika werkt.

Maar ik werk gelukkig wel samen met geweldige mensen! Meestal zal de manager van de accommodatie alles voor jullie klaar (laten) zetten. Ik zorg dat zij een zeer gedetailleerde beschrijving van alle werkzaamheden krijgen. Ook mijn trouwambtenaren, fotografen en videograaf zijn na zoveel van mijn bruiloften helemaal gewend aan mijn werkwijze. Ze krijgen van mij een uitgebreide briefing over jullie trouwdag. Zij zullen zorgen dat de planning goed loopt en als er iets moet gebeuren, dan geven ze het personeel een seintje. Dus nee, jullie hoeven mij niet mee te nemen naar Zuid-Afrika, maar het mag natuurlijk wel 😉

Een enkele keer kan het handig zijn dat jullie mij wel mee nemen, bijvoorbeeld als jullie een appartement huren zonder personeel of als jullie heel veel aankleding willen. Of als jullie veel gasten meenemen. Maar aangezien mijn man en ik toch elk jaar minimaal 1x naar Zuid-Afrika moeten, is er altijd wel iets te regelen zodat we dit kunnen combineren.

2.Waar kunnen wij in Zuid-Afrika trouwen?

In tegenstelling tot veel andere landen kan je in Zuid-Afrika in principe overal trouwen. De diversiteit aan trouwlocaties is enorm. Van safari-/wildparken tot op het strand en van de wijnvelden tot bij de Zulu’s, in de tuin van een luxe hotel of op het strand. Dit is slechts een greep uit de verschillende trouwlocaties die mogelijk zijn.

Verder is het een misvatting dat je ‘onder een dak’ moet trouwen in Zuid-Afrika. Want alleen het tekenen van het “Marriage Register” (= officiële trouwboek) moet onder een dak gebeuren. Dus alles mag buiten plaats vinden (de ceremonie, uitwisselen van de ringen, de kus etc.). Alleen het officiële tekenen van het trouwboek moet voor de Zuid-Afrikaanse wet onder een dak gebeuren.

Kijk ook regelmatig op mijn Facebook pagina. Daar komen een verscheidenheid aan onderwerpen, veel gestelde vragen en informatie, die met (trouwen in) Zuid-Afrika te maken hebben, aan de orde komen.

3. Kunnen wij als same-sex couple ook in Zuid-Afrika trouwen?

Sinds 2001 is het homohuwelijk in Nederland officieel erkend en sinds 2007 ook in Zuid-Afrika. Dit betekent, dat twee buitenlanders elkaar in Zuid-Afrika officieel het jawoord kunnen geven, ook als dit een ‘same sex marriage’ betreft. Er zijn maar een paar andere landen in de wereld die dit toestaan.

Dus geen snel maandagochtend huwelijk meer in jullie gemeentehuis of op Schiphol en dan in het buitenland nog een “ceremoniële bruiloft”. Nee, écht de hele trouwdag officieel en erkent in Zuid-Afrika vieren. Wie wil dit nou niet?

Het aantal Marriage Officers dat een ‘civil union’ (zoals het officieel heet) kan afsluiten is nog beperkt, maar ik heb er persoonlijk enkele geselecteerd die officieel bevoegd zijn en het graag doen. Zij zijn woonachtig in Pretoria en bij Kaapstad, maar zijn bereid om te reizen naar andere gebieden.

Ik heb reeds enkele same-sex weddings in Zuid-Afrika georganiseerd; lees hier bijvoorbeeld het trouwverslag van Iris en Nadia over hun safarihuwelijk. Geven jullie elkaar straks ook het ‘ja-woord’ in Zuid-Afrika?

4. Moeten wij in Nederland nog eerst in ondertrouw?

Nee. Zuid-Afrika kent geen ‘ondertrouw’, En aangezien jullie voor de Zuid-Afrikaanse wet trouwen hoeven jullie niet in ondertrouw in Zuid-Afrika of Nederland.

5. Wij nemen geen familie of vrienden mee naar Zuid-Afrika, hoe zit het dan met eventuele getuigen die we nodig hebben?

In Zuid-Afrika moeten in totaal 2 getuigen (dus 1 per persoon) het ‘Marriage Register’ tekenen, naast jullie en de Marriage Officer. Deze getuigen moeten een Zuid-Afrikaans ID book hebben. Wij kunnen hiervoor de fotograaf of medewerkers van de accommodatie (bijv. de ranger of manager) vragen. Zolang de getuigen maar ouder dan 18 jaar zijn en zich kunnen legitimeren (maar ik regel dit verder voor jullie).

6. Wat moeten wij doen om ons huwelijk in Nederland/België erkend te krijgen?

Direct na afloop van de trouwceremonie krijgen jullie van de Marriage Officer een verkorte versie van het trouwdocument. Deze zogenaamde ‘Abridged Marriage Certificate’ is het bewijs van jullie huwelijk. Ik regel in Zuid-Afrika dat jullie huwelijk wordt geregistreerd en gelegaliseerd.

Het ‘Abridged Marriage Certificate’ moet vervolgens worden omgezet in een ‘Unabridged Marriage Certificate’. Dit is waar het wat lastiger wordt.

Naar de Zuid-Afrikaanse ambassade

Zonder mijn hulp zullen jullie waarschijnlijk zelf naar de Zuid-Afrikaanse Ambassade in Den Haag / Brussel moeten om het Unabridged Marriage Certificate aan te vragen. Dit proces kan 6 maanden tot 4 jaar duren, zonder hulp. Gedurende 4 maanden in 2018 heb ik zelf ook deze weg moeten volgen, maar dit bleek nog erger dan ik had verwacht. Gelukkig is deze periode weer voorbij en kan ik het papierwerk weer volledig voor jullie regelen! Voor iedereen die dit in het verleden wel heeft gedaan (zonder mijn hulp) en al heel lang wacht, kan ik het papierwerk alsnog voor jullie regelen!

Inschrijven in Nederland

Het Unabridged Marriage Certificate wordt alleen in Pretoria uitgedraaid. Wij gaan dit ter plekke voor jullie regelen. Zodra wij het Unabridged Marriage Certificate met apostille gereed hebben voor jullie in Zuid-Afrika, sturen we deze per koerier naar jullie huisadres.

Bovenstaand proces duurt normaal gesproken ca. 2 – 4 maanden (bij een same-sex wedding duurt dit proces soms langer). Met het ontvangen document gaan jullie dan naar het gemeentehuis om het huwelijk officieel te laten registreren.

7. Wat zijn de gevolgen als het papierwerk niet (op tijd) is geregeld?

Allereerst wil ik zeggen dat ik samenwerk met iemand die dagelijks voor mij naar het hoofdkantoor van Home Affairs gaat om jullie papierwerk te regelen. Het is een heel ingewikkeld proces en we moeten langs 8 loketten voordat jullie document klaar is. We betalen deze loketten om het proces zo snel mogelijk te laten verlopen. We doen er alles aan om te zorgen dat het document zonder spelfouten zo snel mogelijk gereed is.

Samenwerken in Pretoria

Voor zover ik weet ben ik de enige die samen werkt met iemand die dit zo voor jullie kan regelen. Mijn ambtenaren registreren alleen jullie huwelijk bij hun lokale Home Affairs en sturen daarna het bewijs van die registratie naar mij. Ik regel de rest via Pretoria.

Zelf papierwerk organiseren?

Indien jullie je eigen bruiloft in Zuid-Afrika willen organiseren, zonder mijn hulp, dan wil ik jullie echt aanraden om uit te zoeken of degenen die jullie papierwerk doet ook een contactpersoon in Pretoria heeft. Of sturen ze jullie papieren via hun lokale Home Affairs naar Pretoria om vervolgens te wachten tot het “vanzelf” terug komt? En via de Zuid-Afrikaanse Ambassade in Den Haag is al net zo’n slechte optie. Bij beide manieren kan het jaren duren voordat jullie je papieren hebben!

Gevolgen

In Nederland moeten jullie binnen 6 maanden jullie huwelijk inschrijven. De meeste gemeenten willen nog wel uitstel geven, maar meer dan een jaar zal het niet worden.

Maar dat is niet het grootste probleem. Want vanaf het moment dat jullie in Zuid-Afrika zijn getrouwd tot het moment dat jullie de papieren hebben, kunnen jullie geen huis kopen. Tenminste, niet zonder hoge notariskosten om de situatie uit te leggen. En mochten jullie een kindje krijgen in deze periode, dan kan de vader dit kindje niet erkennen!

Uiteraard bespreek ik alle gevolgen met jullie door, leg ik uit wat de opties en gevolgen zijn, zodat jullie een weloverwogen beslissing kunnen nemen.

8. Wijzigingen binnen Zuid-Afrika?

De Zuid-Afrikaanse overheid gaf al een paar jaar aan dat ze willen dat een bruidspaar zelf hun huwelijk bij Home Affairs gaan registeren. Sinds 2017 is dit daadwerkelijk doorgevoerd bij enkele Home Affairs in Kaapstad. Mijn trouwambtenaren zijn echter aangesloten bij een Home Affairs waar dit (nog) niet nodig is. Dit zou dus (ook kort voor jullie bruiloft) kunnen wijzigen. Houd hiermee dus rekening in jullie reisschema en zorg dat jullie niet gelijk de dag na de bruiloft ’s ochtends vroeg het gebied verlaten. Op dit moment is het nog steeds voldoende als jullie een machtiging tekenen waarbij jullie de trouwambtenaar machtigen om dit voor jullie te doen.

Sinds 2017 is het (tijdelijk?) voor de trouwambtenaren in de omgeving van Hoedspruit (Greater Kruger gebied) niet meer mogelijk om een bruiloft voor buitenlanders in te dienen. Het is wel mogelijk om onze trouwambtenaar uit Pretoria over te laten komen, maar dat is uiteraard duurder. We hopen dat dit probleem snel wordt opgelost.

9. Ik wil niet trouwen in een traditionele witte trouwjurk, is dat een probleem?

Zoals jullie op de foto’s van mijn website kunnen zien, is alles mogelijk, van formeel tot zeer casual. Officieel zijn hier geen regels voor.
Let bij het uitzoeken van jullie kleding eerder op het klimaat (warmte, wind) en of het past bij de locatie (een lange witte jurk in de ‘bush’ of op het strand kan behoorlijk vies worden en een super strakke jurk is wellicht niet zo handig bij het instappen van een landrover).

10. Wij willen graag onze 2 (kleine) kinderen mee nemen voor onze Afrikaanse bruiloft, kan dat?

Absoluut. Zuid-Afrika is een echte doe-bestemming met veel diversiteit dus geen dag is het zelfde. De bevolking is dol op kinderen en restaurants hebben meestal een kinderspeelhoek en speciale kindermenu’s. Hou de reisafstand beperkt en slaap als het kan overal 2 nachten. Er zijn enkele zeer kindvriendelijke trouwlocaties, ook safari lodges. En ik probeer altijd om de kind(eren) zoveel mogelijk te betrekken bij de trouwceremonie.

11. Kunnen jullie behalve het trouwarrangement nog meer voor ons regelen?

In principe niet, al kan ik eventueel een uitzondering maken voor een hele korte trouwreis van bijvoorbeeld 1 week uit en thuis.
Ik ben weddingplanner/trouwspecialist en wil mijn tijd hier aan besteden. Voor aansluitende huwelijksreizen kan ik enkele gespecialiseerde Zuid-Afrika touroperators in Nederland aanbevelen, zoals Lotte van Safari Design.

12. Wat zijn de eerste stappen voor het organiseren van onze bruiloft?

1. Na ontvangst van jullie informatie-aanvraag, stuur ik een email terug met antwoord op jullie vragen en stuur ik  o.a. een vragenformulier mee. Hierdoor krijg ik beter inzicht in de wensen en ideeën die jullie hebben.
2. Na ontvangst van het ingevulde vragenformulier, bel of mail ik jullie om kennis te maken en één en ander toe te lichten. Of we plannen een afspraak voor een persoonlijk gesprek.
3. Vervolgens kiezen jullie een trouwlocatie, datum etc. waarna ik een offerte maak.

13. Wat zijn de vervolgstappen voor het organiseren van onze bruiloft?

4. Als jullie akkoord gaan met de offerte volgt de aanbetalingsfactuur van 50% van de totale reissom (uitzonderingen daar gelaten).
5. Nu kan het verdere invullen van de details beginnen: tijdstip van de bruiloft, smaak van de taart, welke bloemen in het bruidsboeket, fotograaf, getuigen, papierwerk etc.
6. Circa negen weken voor vertrek betalen jullie de eindfactuur.
7. En twee weken voor vertrek krijgen jullie nog een laatste email met alle (contact)gegevens, routebeschrijving etc.

14. Wie zijn de trouwambtenaren en hoe ziet de trouwceremonie eruit?

Verspreid over Zuid-Afrika hebben wij een aantal trouwambtenaren (“Marriage Officers”) persoonlijk geselecteerd die ieder op hun eigen, informele manier iets bijzonders van jullie trouwceremonie maken. De ceremonie duurt normaal gesproken tussen de 15-20 minuten, maar korter of langer is ook mogelijk. En indien gewenst kunnen jullie ook een eigen inbreng hebben, bijvoorbeeld door enkele woorden tegen elkaar (in het Nederlands) te zeggen.
Alle trouwambtenaren waarmee wij werken zijn minimaal tweetalig. Ze spreken Engels, Afrikaans en een enkele ook Duits. Jullie kunnen je voorkeurstaal aangeven (al is het wel vaak een mix van de Afrikaans en Engels).

15. Is er een malaria risico in Zuid-Afrika?

Inderdaad zijn er enkele gebieden in Zuid-Afrika die een malaria risico kennen. Deze liggen onder andere in de omgeving van het Kruger National Park (noordoosten) en in de provincie KwaZulu-Natal (oostkust).
Het slikken van anti-malaria tabletten (bijvoorbeeld Malarone) wordt sterk aanbevolen, zeker in de ‘regentijd’. Daarnaast is het raadzaam om tegen schemering kleding te dragen met lange mouwen/broek om de huid te bedekken. Smeer je goed in met een anti-insectenmiddel en gebruik het muskietennet in de accommodatie. En gebruik ook geen parfum of aftershave. Voor meer informatie over malaria neem contact op met je huisarts, GGD of kijk op deze website.

16. Wat is de beste periode om naar Zuid-Afrika te gaan?

Zuid-Afrika ligt aan de andere kant van de evenaar ten opzichte van Europa, dus de klimaten zijn tegenovergesteld aan die van Europa. Omdat Zuid-Afrika een enorm groot land is (ca. 30x Nederland), zijn er onderling grote verschillen qua klimaat. In de Zuid-Afrikaanse winter (grofweg van juni tot september) is het in Kaapstad en de wijnvelden de regenperiode terwijl het dan in het noorden juist weer de droge periode is (waar de meeste game reserves liggen voor de safari’s). Van november tot en met april heb je dan weer meer regen in het noordelijke gebied (vnl. tijdens een tropische bui ‘s avonds) en is het droog in Kaapstad en de wijnvelden. Ik heb een blog geschreven over de beste maand om in te trouwen.

17. Waarom is Zuid-Afrika een goed vakantieland?

De infrastructuur is goed (veel goede asfaltwegen), het links rijden went heel snel (mede omdat het niet zo druk op de wegen is) en de bewegwijzering is in het Engels en Afrikaans.
Het kraanwater is veilig om te drinken, de bevolking is aardig en behulpzaam en met enige kennis van de Engelse taal (en het Nederlands) kan je je goed verstaanbaar maken. Bijna overal kan je betalen met een creditcard (ook voor kleinere uitgaven) en uiteten gaan is goed en zeer betaalbaar. Reizen met kinderen kan hier prima. En grote afstanden (bijvoorbeeld Johannesburg-Kaapstad) kunnen vaak goed en betaalbaar gevlogen worden, wat veel tijd scheelt.

18. Ga je zorgvuldig met onze persoonlijke gegevens om?

Ja, ik heb allerlei voorzorgsmaatregelen getroffen om ervoor te zorgen dat jullie persoonlijke gegevens veilig bij mij zijn. Ik gebruik jullie gegevens alleen voor hetgeen ze bedoelt zijn en ik zal ze uiteraard nooit aan iemand anders geven. Mijn volledige privacybeleid kunnen jullie hier lezen.

Dit waren de meeste veel gestelde vragen. Als jullie nog andere vragen hebben, dan horen we het graag.

Mochten jullie nog meer vragen hebben, stel ze dan op onderstaand vragenformulier. Een volledig vragenformulier kunnen jullie terugvinden op de contactpagina.

Veel gestelde vragen over wildlife

Neushoorns

Neushoorns Veel gestelde vragen

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Veel gestelde vragen neushoorn

Bewaren

Bewaren

Veel gestelde vragen over neushoorns:

Q: Hoe oud kan een neushoorn worden?

A: 30 – 6o jaar oud

Q: Hoe lang is de draagtijd van een witte neushoorn?

A: 16 maanden

Olifanten

Olifanten Veel gestelde vragen

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Veel gestelde vragen

Bewaren

Bewaren

Veel gestelde vragen over olifanten:

Q: Hoe oud kan een olifant worden?

A: 6o – 70 jaar oud

Q: Hoe lang is de draagtijd van een olifant?

A: 23 maanden

Luipaarden

Bewaren

Bewaren

Veel gestelde vragen over luipaarden:

Q: Hoe oud kan een luipaard worden?

A: 20 jaar oud

Q: Hoe lang is de draagtijd van een luipaard?

A: 3 – 4 maanden

Leeuwen

Bewaren

Bewaren

Veel gestelde vragen over leeuwen:

Q: Hoe oud kan een leeuw worden?

A: 24 jaar oud

Q: Hoe lang is de draagtijd van een leeuw?

A: 3 – 4 maanden

Buffels

Bewaren

Bewaren

Veel gestelde vragen over buffels:

Q: Hoe oud kan een buffel worden?

A: 20 jaar oud

Q: Hoe lang is de draagtijd van een buffel?

A: 11 – 12 maanden

Contactformulier